Immaterieel Cultureel Erfgoed (ICE) & TRANSMISSIE
Transmissie of overdracht is die maatregel die ICE écht levend houdt. Zonder overdracht, doorgeven, aanleren, beoefening, enzovoort is er immers geen toekomst voor ICE. Anders dan educatie als vorm van sensibilisatie waarbij 'leren over' gebruikt wordt als smaakmaker, betekent transmissie effectief 'leren doen'. Al gaan beide in de praktijk natuurlijk vaak samen.
Transmissie vindt plaats wanneer dragers van tradities hun praktijken, vaardigheden, kennis en ideeën doorgeven aan anderen. Dat zijn vaak jongeren, met oog op het verzekeren van de toekomst, maar kunnen evengoed ook andere geïnteresseerden zijn.
Ben je op zoek naar ondersteuning voor de overdracht van jouw traditie? Vraag onderstaande infoposter aan, download praktijkgerichte handleidingen onder ZELF DOEN of neem contact op via floortje@tapisplein.be!
RECENTE ACTIES
Artikel Tijd-Schrift (een uitgave van Heemkunde Vlaanderen vzw)
Op vraag van Heemkunde Vlaanderen kroop tapis plein in de pen voor een heldere uiteenzetting van het inhoudelijk en begrippenkader, aangevuld met borgingsideeën voor heemkundigen.
'Hoe hedendaags en dynamisch erfgoed kan zijn. Transmissie van Immaterieel Cultureel Erfgoed (ICE)' in: Tijd-Schrift, jg. 3, nr. 3, december 2013.
Het tijdschrift bestellen? info@tijd-schrift.be (10 euro/los nummer, 25 euro/jaarabonnement)
Infoposter TRANSMISSIE
Tapis plein liet zich inspireren door de UNESCO-Conventie voor de Borging van Immaterieel Cultureel Erfgoed, het platform www.immaterieelerfgoed.be, de dagdagelijkse transmissiepraktijk van vele traditiedragers in Vlaanderen, de visienota ?Een beleid voor immaterieel cultureel erfgoed? en het project ?Meer dan leertijd. Educatieve processen binnen leerling-meesterschapspraktijken? en de dagdagelijkse praktijk van vele traditiedragers in Vlaanderen.
Met als resultaat 2 meter informatie, handige tips en inspiratie in postervorm. Om stukje bij beetje door te nemen, hier en daar stil te staan en verder te lezen, op te hangen en later opnieuw bij de hand te nemen. De infoposter wordt gratis verspreid aan al wie na een eerste inleiding in het ICE-verhaal zin heeft in meer.
Meer weten? Vraag jouw gratis exemplaar op bij een erfgoedcel of expertisecentrum in je buurt of via floortje@tapisplein.be!
Project 'Méér dan leertijd. Educatieve processen binnen leerling-meesterschapspraktijken'
In het academiejaar 2012-2013 bogen 4 studentes van de 3de Bachelor Sociale en Culturele Pedagogiek aan de faculteit Psychologische en Pedagogische Wetenschappen van de KU Leuven zich over het begrip transmissie. Vanuit hun eigen vakgebied trachtten zij te reflecteren op het doorgeefproces van immaterieel cultureel erfgoed, welke facetten daarin een rol spelen en hoe dit onderzoek naar de raktijk van een organisatie als tapis plein zou kunnen vertaald worden. Dit aan de hand van verschillende interviews, waaronder een gesprek met Michel Mouton over passie en transmissie, dat ze treffend in beeld brachten.